Waar kunt u ons vinden?

Wat bieden we?
Praktijk Informatie

Beweegprogramma "Gewicht in Beweging"

Gewichtsbeheersing of afvallen is de meest genoemde reden om te gaan bewegen. Maar hoe doe je dit op een effectieve en verantwoorde manier?

De theorie is simpel:
Meer calorieën verbruiken dan dat je binnen krijgt; de negatieve energiebalans. Je krijgt calorieën binnen door te eten en te drinken. Je verbruikt calorieën enerzijds door bezig te zijn en anderzijds in rust om je spieren van energie te voorzien (de zgn. ruststofwisseling). Het energieverbruik van je lichaam in rust en tijdens activiteit moet dus groter zijn dan de inname door eten en drinken.

De praktijk:
In de praktijk blijkt, dat afvallen vaak gezien wordt als minder eten. Op korte termijn werkt dit. Je creeërt immers een negatieve energiebalans door minder te eten bij gelijkblijvende activiteit en ruststofwisseling. Na enkele weken komt de overlevingsdrang van je lichaam. Dit is een oerinstinct waar je niets aan kunt doen. Je lichaam merkt dat er minder energie binnenkomt en gaat zuiniger om met deze energie. De ruststofwisseling gaat op een lager pitje werken, waardoor er weer een evenwicht ontstaat in de energiebalans. Dit, terwijl je minder eet. Je valt dus niet meer af en verliest de motivatie om door te gaan. Je gaat weer normaal eten. Je krijgt weer meer calorieën binnen, terwijl je ruststofwisseling nog laag is. Meer calorieën erin, dan je verbruikt, betekent dat je weer aankomt. Dit staat ook wel bekend als het jojo-effect. Hoe vaker je deze manier toepast, hoe lager de ruststofwisseling. Iedere volgende poging tot gewichtsbeheersing d.m.v. alleen minder eten wordt daardoor moeilijker.

De Oplossing:
Als je blijvend wilt afvallen zul je dus een manier moeten vinden om de negatieve energiebalans voor langere tijd vast te houden. Dit lukt niet alleen door minder te eten, vanwege de reactie van je lichaam op de ruststofwisseling. Je zult dus(ook) iets aan het energieverbruik moeten doen.

Wat kun je doen om het verbruik te verhogen :
Ten eerste; Wordt actief. Door te bewegen ga je meer energie verbranden. Hoe actiever je bent, hoe meer je verbrandt. Het bewegen moet je dan wel een langere tijd volhouden. Beter 2 jaar lang 1 x per week sporten dan een half jaar lang 4 x per week. Ten tweede; Verhoog je ruststofwisseling. Hier zit een grote, onderschatte winstfactor. Het verhogen van de ruststofwisseling betekent, dat je 24 uur per dag meer energie verbruikt. Dus ook als je slaapt. Je kunt dit bereiken door regelmatig te blijven eten en meer spierweefsel op te bouwen.

Het beweegprogramma 'Gewicht in beweging' duurt 12 weken. U traint 2x per week in onze fitnessruimte. Na afloop van het programma bent u in staat om op een verantwoorde wijze zelfstandig verder te trainen. De training bestaat uit een combinatie van oefeningen voor de spierkracht en voor de conditie. Er wordt getraind in kleine groepen, waarbij iedere deelnemer zijn eigen trainingsschema volgt.

Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen.
U kunt ook vrijblijvend een afspraak maken om uw situatie te bespreken.